Användbarhetsanalys

– se era system med användarens ögon

Vad upplever era användare, egentligen?

Får ni många supportfrågor? Tappar ni användare längs vägen? Vi hjälper er att hitta svaren. Vår användbarhetsanalys hjälper er att identifiera vad som skaver, vad som kan förbättras och vad som faktiskt påverkar användarens upplevelse och er affär.


Det handlar om att systemet granskas och analyseras så som användaren upplever det i praktiken – för att hitta hinder, missförstånd eller onödiga steg som påverkar helhetsupplevelsen.


Nyfiken? Ionella hos oss berättar gärna mer.


Kontakta Ionella

Därför bör användbarhet prioriteras

Bra användbarhet handlar inte om snygga knappar. Det handlar om att få fler användare att lyckas, känna sig trygga och vilja stanna kvar. Resultatet? Mindre frustration, färre supportärenden och bättre affärsresultat.

  • 200 % högre konvertering med utmärkt UX
  • 88 % lämnar efter en negativ upplevelse
  • 25 % ökad lojalitet när UX förbättras
  • 75 % bedömer trovärdighet utifrån designen

Källa: Maze, 2024 (maze.co)

Vad ger analysen tillbaka?

En användbarhetsanalys kan ge effekt både direkt och på längre sikt. Resultatet märks i användarens vardag och i verksamhetens siffror.

  • Färre supportärenden
  • Kortare inlärningstid
  • Mer nöjda användare
  • Ökad lojalitet
  • Bättre affärsresultat

Ett citat från en av våra kunder, Bokinfo, efter att vi genomfört en analys av två av deras webbapplikationer:


"Det vi såg som mest värdefullt med användbarhetsanalysen var att få ett utifrånperspektiv på våra webbapplikationer och hur de uppfattas av våra användare. Vi var redan medvetna om flera brister, men hade till viss del vant oss vid dem över tid. Att få dessa dokumenterade på ett strukturerat sätt, och dessutom bli uppmärksammade på några nya insikter, var väldigt uppskattat."

Så går analysen till

Vi går igenom ert gränssnitt för att hitta det som orsakar missförstånd, onödiga steg eller fel. Vi använder en eller flera analysmetoder beroende på situation – till exempel genomgång av typiska användarflöden eller en strukturerad utvärdering mot väletablerade principer och metoder.


Vi levererar en rapport med konkreta förbättringsförslag att ta vidare i teamet eller tillsammans med oss.

Det är enkelt att komma igång

Upplägget formas efter vad som passar just er – från ett första samtal till en komplett analys.


Nyfiken? Ionella hos oss berättar gärna mer.


Kontakta Ionella